JELENA GOLOČORBIN STOJADINOVIĆ: Pet uspešnih godina na konkurentnom farmaceutskom tržištu

Intervju za Biznis magazin
Jelena Goločorbin Stojadinović
Direktorka OTC kompanije Salveo

Farmaceutska OTC kompanija Salveo ove godine obeležava petogodišnjicu uspešnog rada na teritoriji Srbije, a za konstantan rast i unapređenje poslovanja zaslužan je kreativan i proaktivan tim stručnjaka, saradnika i partnera. Naravno, razvoj ne bi bio moguć bez izvrsne usluge i raznovrsne ponude farmaceutskih proizvoda koje je Salveo uveo na našem tržištu.

O situaciji na farmaceutskom tržištu u Srbiji i aktuelnim trendovima u industriji razgovarali smo sa Jelenom Goločorbin Stojadinović, direktorkom farmaceutske kompanije Salveo.

• Koje su ključne promene koje su se desile na farmaceutskom tržištu od 2010. godine, kada je kompanija Salveo počela sa radom u Srbiji, do danas?

Promena je bilo toliko mnogo, da mi se čini da je 2010. godina bila jako davno. Mi u firmi imamo običaj da kažemo kako je danas samo promena konstanta, a sve ostalo se menja. Deo farmaceutskog tržišta u kome Salveo posluje – OTC (“over the counter”) tržište, odnosno tržište lekova koji se u apotekama izdaju bez lekarskog recepta, postalo je dosta atraktivnije nego što je to ranije bio slučaj, ne samo zbog pozitivnog trenda rasta, već i zbog brojnih ograničenja koje nosi poslovanje sa lekovima koji se izdaju uz lekarski recept (regulacija cena od strane državnih organa, prisutnost na pozitivnoj listi i slično).

Samim tim, tržište je postalo dosta konkurentnije. Zatim, došlo je do “ukrupnjavanja” lanaca apoteka, kao i do udruživanja samostalnih zdravstvenih ustanova u grupacije koje zastupaju zajedničke ekonomske interese. Značajnu promenu na srpskom farmaceutskom tržištu donela je i odluka Ministarstva zdravlja da se omogući izdavanje lekova na recept i u privatnim apotekama. Ova promena je donela dosta izazova, kako u privatni, tako i u državni sektor apoteka.

• Koji su dominantni trendovi u vašoj industriji?

Sigurno ste primetili da su apoteke sada “otvorenije”, prostranije, a brojni proizvodi se nalaze ispred recepture, na dohvat ruke pacijentima. Na taj način, lekovi i medicinska sredstva se približavaju potrošačima.
Farmaceutska industrija u značajnoj meri prati FMCG trendove, pa je Category Management već sada na zavidnom nivou u većini ustanova u Srbiji, i to je trend koji će sve više uzimati maha. Lanci apoteka lansiraju svoje robne marke, a proizvođači Trade Marketingu pridaju izuzetnu važnost.
Izuzetno sam ponosna što je kompanija Salveo pionir u farmaceutskoj delatnosti kada je reč o uzimanju trebovanja u apotekama od strane saradnika putem mobilne aplikacije. Na ovaj način, porudžbina se automatski šalje u sistem veleprodaje koju apoteka odabere. Primenom inovativne tehnologije, štede se resursi svih učesnika u lancu nabavke robe.
Rekla bih i da delovanje zasnovano na istraživanjima i merenjima postaje esencijalno za uspeh.

• Kakvi poslovni rezultati su postignuti u prethodnih 5 godina?

Osim konstantnog rasta prihoda, možemo se pohvaliti i time što smo izgradili stabilnu firmu i postali prepoznatljiv i pouzdan poslovni partner. Zatim, naš Prospan je na srpskom tržištu prisutan već 14 godina i ubedljivo drži prvu poziciju u market share-u biljnih proizvoda protiv kašlja.
Slogan Salvea – Inovativni koncept zdravlja – ne odražava samo kvalitetne inovativne proizvode koje zastupamo, već i način poslovanja. Naša Facebook stranica Biram Zdravlje broji preko 142.000 pratilaca, sa kojima svakodnevno komuniciramo aktuelne teme o zdravlju. Brojnim edukacijama lekara i farmaceuta doprineli smo razvoju struke. Društveno odgovornim projektima smo uspeli da donesemo osmehe na dečija lica, tako što smo, na primer, pedijatrijske čekaonice u nekoliko Domova Zdravlja pretvorili u “male bioskope”, podržali brojne humanitarne akcije i u više navrata pomagali decu bez roditeljskog staranja.

• Koja će biti razvojna strategija kompanije na srpskom tržištu u narednom periodu?

Imamo ambiciozne planove sa određenim proizvodima iz postojećeg portfolija. Već smo uradili jednu ozbiljnu segmentaciju tržišta koja nam je pomogla u odabiru pravca u kom želimo da se dalje razvijamo. Osim toga, u planu je lansiranje nekoliko novih proizvoda kojima se već sada radujemo, jer će predstavljati novitet i pravo osveženje na našem tržištu.

• Koji su vaši najuspešniji proizvodi, gde beležite najveći rast?

Prospan je brend koji je nauspešniji u našem asortimanu, međutim, Isla pastile su u prethodnim godinama zabeležile značajan rast i smatramo da je to tek početak tj. da Isle imaju mnogo veći potencijal.
Takođe, veliki rast beleži Tyrosur, proizvod u obliku gela i praška za rane i povrede na koži. To je proizvod koji svima nama može biti od koristi i preporučujem ga kao sastavni deo kućne apoteke.

• Kako se borite protiv konkurencije?

Ja to posmatram kao maraton. Svi smo na istoj stazi. Mi imamo svoj dugoročni cilj i ka njemu idemo, često brže od konkurencije, a ponekad i usporimo tempo – kako bismo obnovili energiju i pogledali ko nam se približava. Poštujemo pravila fair play-a – drugima dodajemo vodu. I nikada ne odustajemo. Veliki broj konkurenata, iz nekog razloga, ipak vremenom posustane.
Verujemo da je naša velika prednost u odnosu na konkurenciju to što kupci u nama vide dugoročnog i pouzdanog partnera.

• Koje su vrednosti koje negujete kao kompanija?

Naše kompanijske vrednosti su: predanost i doslednost; kultura feedback-a; iskrenost i poštenje; entuzijazam i fleksibilnost.

• Na šta ste posebno ponosni?

Posebno sam ponosna na Salveo tim i međuljudske odnose koji u njemu vladaju, na ljubav prema poslu koja se oseti u kolektivu. Negujemo mikroklimu u kojoj svako može da izrazi svoje mišljenje, u kojoj se feedback smatra kvalitetnim alatom za lični razvoj i u kojoj je uvek ispred svega – ČOVEK.